teatroterapia

Rozmiar tekstu:

IV MIĘDZYNARODOWA PREMIERA LUDZI NIEPEŁNOSPRAWNYCH - DOMINO

  • 2011-11-06
  • dodał:

„ IV Międzynarodowej Premiery Teatru Ludzi Niepełnosprawnych w Lublinie DOMINO” jest cykliczną prezentacją działalności  nieznanych szerszej publiczności teatrów ludzi niepełnosprawnych, które wśród współczesnych trendów i tendencji w teatrze polskim i europejskim wyraźnie zaznaczają swoją obecność i indywidualność formy jak i gry aktorskiej oraz nowatorskie spojrzenie na tematy społeczno-obyczajowe jak też wpisanie w mapę kulturalną imprez Lublina cyklicznej  imprezy DOMINO

 

logo_tzetpge_dystrybucja_s 



IV MIĘDZYNARODOWA PREMIERA

TEATRU LUDZI NIEPEŁNOSPRAWNYCH

DOMINO

6   -    7    LISTOPAD 2011 roku

 

„ IV Międzynarodowej Premiery Teatru Ludzi Niepełnosprawnych w Lublinie DOMINO” jest cykliczną prezentacją działalności  nieznanych szerszej publiczności teatrów ludzi niepełnosprawnych, które wśród współczesnych trendów i tendencji w teatrze polskim i europejskim wyraźnie zaznaczają swoją obecność i indywidualność formy jak i gry aktorskiej oraz nowatorskie spojrzenie na tematy społeczno-obyczajowe jak też wpisanie w mapę kulturalną imprez Lublina cyklicznej  imprezy DOMINO

 

DOMINO polega na spotkaniu w teatrze oraz wymianie myśli, poglądów i doświadczeń między dwiema grupami teatralnymi znanymi w Europie z włączania osób niepełnosprawnych w proces tworzenia sztuki i kultury.

DOMINO upowszechnia oraz promuje działania teatralne osób niepełnosprawnych.

DOMINO kształtuje świadomość twórców i krytyki teatralnej w kierunku akceptacji obecności aktora niepełnosprawnego w teatrze oraz przyzwolenia na współtworzenie przez (nie) normalnych sztuki jako ich pełnoprawnych partnerów.

DOMINO wzmacnia aktywność osoby niepełnosprawnej oraz podnosi rangę działań na rzecz ludzi „innych” mających z powodu tej „inności” utrudniony dostęp do kultury.

DOMINO popularyzuje nowatorskie spojrzenie na osobę z upośledzeniem umysłowym, która w życiu odnosi sukces.

Inicjatorom projektu DOMINO zależy na kształtowaniu świadomości społecznej w kierunku uznania istnienia w teatru ludzi niepełnosprawnych i istnienia w teatrze ludzi niepełnosprawnych przez nadanie im praw do korzystania ze spuścizny kulturalnej oraz wzbogacania owej spuścizny przez ich twórczość

 

 

Teatr Maatwerk (Rotterdam)
"La Bateria de Maria"

6 listopad 2011 godz. 18:00
Warsztaty Kultury Lublin ul Popiełuszki 15

Teatr Maatwerk - "La Bateria de Maria"Teatr Maatwerk - "La Bateria de Maria"Teatr Maatwerk - "La Bateria de Maria"

 

Teatr Maatwerk tworzy przedstawienia teatralne z osobami z dysfunkcjami od ponad 20 lat. Początki związane są z domem dziennego pobytu Heemraadssingel w Rotterdamie, gdzie dwa razy w tygodniu odbywały się ćwiczenia teatralne. W 1989 r. grupa przeniosła się do innego domu dziennego pobytu De Buut, a próby zwiększyły częstotliwość do pełnych pięciu dni w tygodniu. Od 1996 r. Teatr Maatwerk ma swój własny, mały teatr na Willem Buytewechstraat w bardzo kulturalnej dzielnicy Rotterdamu, Delfshaven.
Teatr  Maatwerk  tworzy przedstawienia wystawiane zarówno w teatrach, jak i na otwartej przestrzeni. Z tymi przedstawieniami grupa podróżuje po całej Europie, np. Dania, Hiszpania, Francja, Czechy.Teatr  Maatwerk pracuje regularnie ze swoją stałą grupą aktorów
i pracowników. Oferujemy przeróżne ćwiczenia przez pięć dni w tygodniu: ćwiczenia teatralne, taniec, emisja głosu i joga. Wszystkie te czynności prowadzą do powstawania różnych przedstawień wystawianych w teatrach i na otwartych przestrzeniach. Większość aktorów pracuje na stałe w naszym teatrze, a kilku z nich ma wykształcenie muzyczne.
Każdego roku tworzymy nową sztukę. Tworzymy je sami lub przy gościnnym udziale innego reżysera. Przedstawienia wystawiane są około 40 razy w roku.

 

Spektakl  La Bateria de Maria
Czy podtekst jest gorszy niż brutalne bębny? I czy kobieca natura jest mocniejsza od męskiego udawania? I dlaczego koło jest spokojniejsze niż kwadrat? Możesz uzyskać odpowiedzi na te pytania oraz na wiele innych po obejrzeniu: la Bateria de Maria.

W tym muzycznym przedstawieniu staramy się ukazać świat, który składa się z dźwięków, ruchu oraz ze skrętów. Siedmiu muzyków z Teatru  Maatwerk , podzielonych na dwie grupy, musi sprostać muzycznej konfrontacji. Trzy magiczne syreny umieszczone na wysokich, ruchomych wieżach świętujące rytuał zasiewu.
Jakkolwiek, z nagłą pomocą trzech brutalnych bębniarzy, kończymy surowym dramatem. Możliwe, że grający na suzafonie muzyk zapobiegnie zaciętej walce.

 

 

Teatroterapia Lubelska

„Sześć postaci w poszukiwaniu autora”

7 listopad 2011 godz. 18:00
Teatr im. J. Osterwy  Lublin ul Narutowicza 17

 

Fot. Kaja KurczukFot. Kaja KurczukFot. Kaja KurczukFot. Kaja KurczukFot. Kaja KurczukFot. Kaja KurczukFot. Kaja Kurczuk

fot. Aleksander Budzyńskifot. Aleksander Budzyńskifot. Aleksander Budzyńskifot. Aleksander Budzyński


Materiał przygotowany przez Paulina Krawczyk z Radio eR

 

Spektakl Sześć postaci w poszukiwaniu autora

adaptacja i reżyseria: Maria Pietrusza   Budzynska
asystent reżysera: Jolanta Grabowska
scenografia: Maria Pietrusza-Budzyńska
konsultacja choreograficzna: Jacek Tomasik
kostiumy: Maria Pietrusza-Budzyńska i Lila Sokołowska
ilustracja muzyczna i udźwiękowienie:  Dominik Samborski
przygotowanie taneczne: Jolanta Grabowska
przygotowanie wokalne: Joanna Bronkiewicz i Grzegorz Sekmistrz
światło: Bartłomiej Palij i Andrzej Oczkowski
multimedia: Marek Krupa
organizacja spektaklu: Zbigniew Wróblewski i Aleksander Budzyński
producent spektaklu:  TEZET S. A.
występują: Aktorzy Teatroterapii Lubelskiej

Bohaterowie sztuki Pirandella w odczytaniu Marii Pietruszy-Budzyńskiej przedstawiają swoje wątpliwości i przyczyny istnienia w ciągłej podróży teatralnej, poszukują kogoś, kto zapisze ich życiorysy, nada imię i wyznaczy określoną rolę. Wszystkie postacie, które pojawiają się na scenie pochodzą z realnego świata i wnoszą ze sobą historię własnego życia. Ojciec, Matka, Pasierbica, Syn, Chłopczyk, Dziewczynka, Pani Pace poszukują czegoś innego dla siebie: autorytetu, ukojenia, miłości, szczęścia, sławy i prawdy. W Pirandellu świat jest teatrem totalnym, gdzie wszyscy grają określone role, a teatr wdziera się do życia i zmusza do odgrywania. Kim są ludzie, którzy sięgnęli po sztukę Pirandella? Czy obraz, który stworzyli aktorzy Teatrpoterapii Lubelskiej wykreuje ich tożsamość w Teatrze? Jak reżyserują własną biografię przez wejście do Teatru i jak przemieni to świadomość ich i tych "normalnych"? Czy inność (niepełnosprawność) jako gest twórczy to oksymoron? Czy może próba odnalezienia miejsca na scenie życia?  Aktorzy Teatroterapii w grze z życiem /w życie manifestują pytanie: kim jesteśmy? Czy my udajemy aktorów czy aktorzy udają nas?


   

 

Zrealizowano przy pomocy finansowej Prezydenta Miasta Lublin logotypmi_na_bialym_600

 

 

Bilety do nabycia przed spektaklem oraz po uprzedniej rezerwacji telefonicznej 817452187

lub mail tln@teatroterapia.lublin.pl

‹ powrót